2012-10-07

Fyra lediga dagar till ända och av dem tre tidiga väckningar och till skogs. Första dagen regnade det men det som krokigt ska bli ska böjas i tid så Tilde fick äran att komma med. Det blev inget drev men tre timmars aktivt jobbande och så fick det räcka.

Andra dagen o regn igen, nu var det Ines tur. Ines fick upp haren efter envist sök i 1timme, sedan ett 5 minuters drev och haren försvunnen. Jag kan bara beundra Ines envishet på tappt men för att hitta haren skulle det kräva att hon gjorde vidare ringar. Jag lät henne hålla på och till slut fick jag henne att följa med i cirkel runt hela området hon jobbat på men ändå hittade hon inte utgången. 5 timmar fick räcka. På kvällen haltade hon riktigt illa på sitt vänstra bakben, det som viker sej innåt från hälen. Jag är riktigt orolig för hur det ska gå med hennes bakben då det nu är andra gången i höst hon haltar efter jakten.

Tredje dagen, uppehåll och betydligt kallare än hittils. Tilde igen. Tildes sök är bra. Hon hittar nattspår och avslutar med att ringa in nästan hela området utan att få igång haren. Hon skäller tyvärr så mycket att hon aldrig har en chans att komma på haren på legan och då jag ser på gepsen precis hur hon ringat lockar jag henne med mej för att få hela området omringat och ta mej sjutton! bara 250m från stället där Tilde sökt och gläfst på i 2 timmar kommer hon på haren och har ett riktigt fint drev. Då hör jag en annan hund skälla och nån som klappar hårt i händerna. Antagligen nån svampplockare som tycker synd om haren och lyckas rådda till Tilde så att hon omedelbart kommer till mej och så är det slut. Men de 15 minuter hon drev var riktigt fina. 3,5 timmar hade vi varit i skogen så dags och jag tyckte det var bäst att sluta då hon inte visade nån iver för att börja reda ut tapptet.

Inga kommentarer: