2012-09-28







Nu börjar det vara riktigt blött i skogen. Det regnar alla dagar och det märks! Idag hade jag Tilde med mej och vi var på plats då det ljusnade kl 7.





Det blev en jakt värd att minnas! Tilde kom antagligen på haren då den ännu var ute och åt för så snabbt kom drevet igång. Då haren gav sej ut på andra varvet såg jag den komma och tog fram kameran men trots att jag tycker att man ingenting hör av min kamera verkade det som om haren hörde då jag knäppte igång videon och då gjorde den helt om och sprang tillbaka samma väg den kommit. Sedan gjorde den ett tvärt hopp till vänster bakom stenen.



Om man tittar riktigt noga ser man haren till höger om stenen då den kommer tillbaka samma väg den hoppat fram till enbusken, i den ljusa fläcken, genast efter att jag darrar till med kameran. Ta om det om den inte syns första gången :)
Någon minut senare kom Tilde och förvånade mej enormt då hon girade av framför stenen utan att ha följt harens bakspår!





I 70 minuter drev hon haren utan uppehåll och så fint har hon inte lyckats tidigare. Hon stannade på tapptet i 30 minuter och kom sedan för att se var jag höll hus. Vi gick tillbaka och hon försökte ännu ett tag reda ut var haren gömt sej men utan resultat. Jag försökte utvidga cirkeln en aning men mer blev det inte.





Så vi drog oss mot stranden där jag vet att det finns kantareller att plocka och Tilde var ännu ivrig och pigg så jag fortsatte med gott samvete.





Här plockade jag kantareller till morgondagens svampsås. Sedan började vi dra oss mot bilen. Tilde tog sej ännu ett litet 10 minuters drev efter en hare som hon hittade i en talldunge men nu var tydligen dagens dos fylld för hon lämnade sedan tapptet och fortsatte med mej.





Lite fåfänga skadar inte, så jag riggade upp kameran på en gren och förevigade mej själv med kamerans sjävutlösare :)
Då vi kom till bilen började det regna. Det var väl timat!

I går hade jag med mej en beagle som heter  Strongbow Rowdy Run Forrest Run eller mer familjärt Forre. Forre är importerad från Amerika och har förfäder som inte använts i jakt. Forre har utmärkt sej på utställning och har bla just blivit utställningschampion i Vitryssland. Då hans matte inte jagar med honom men är intresserad av att lära känna  hans jaktliga egenskaper kom vi överens om att gå till skogs tillsammans.

Jag vet att Forre har gett sej i väg efter klövdjur så jag höll honom kopplad tills jag såg att han gjorde slag för hare. Forre stack iväg och på 10 minuter var han redan 800m från mej då han fick upp haren. Vi hade tur för haren kom tillbaka och satte sej en stund 10m framför oss innan den skuttade iväg in i skogen. Forre visade vad han gick för och var bara 4 minuter efter haren på plats. Forres ringande imponerade på mej. Jag är säker på att Forre har bra jaktegenskaper och om jag tyder rätt är det i synnerhet hans drevförmåga som är bra. Skulle han ännu skälla mer vore det riktigt bra men han visade sej vara hård och då är det inte lätt att veta vad han gör i skogen.


Inga kommentarer: