2013-02-14

Så var det torsdag och jag är ledig :) Jag tog Bella och Tilde till Stubbans för att jaga.
Bella skulle ta första 2-timmars passet, allra längst bort och vi hade tur, för skogsbilvägen var plogad så vi kom fram. Jag fick bromsa in för älgen som stod mitt på vägen och som hann dra till skogs innan jag fick fram kameran


Jag var lite orolig för vad Bella skulle ta sej till på så här klövstinna marker då jag släppte henne. Ivern är det inget fel på och hon försvann till skogs utan kontroll då jag inte fick kontakt med hennes gps. Till min stora lättnad kom hon och kollade upp mej efter en halv timme och då passade jag på att starta om hennes geps.
Men fast vi jobbade på för att nå resultat hittade vi inte ett enda harspår, istället kom jag på det här spåret







det verkar vara lon som släpat sitt byte till skogs och kanske där finns förklaringen till att inga harspår finns.
Planen var att först låta Bella jaga 2 timmar och sedan byta till Tilde för 2 timmar. Bella hade inget drev men sökte på bla 300m från mej. Jag hade trampat tillbaka till bilen på mina snöskor då jag hörde Bella skälla efter mej så jag ropade: här är jag Bella! och så kopplade jag henne då hon kom




Vi flyttade på oss till ett annat område och så släppte jag Tilde kl11. Det tog bara 11 minuter för Tilde att hitta haren och sedan tvinnade det på i granplanteringen. Efter 20 minuter kom första tapptet och Tilde jobbade frenetiskt på för att hitta haren igen. då hon sprungit runt det redan jagade spåret 3 gånger insåg hon att haren ligger inom den jagade cirkeln och så fortsatte drevet. Nu hörde jag för första gången att Tilde också ylar.
Jag såg varken hare eller Tilde innan 2 timmar var fullbordade och jag gick för att koppla Tilde, så av hennes dag blev det bara en karta på drevet att lägga upp här.



Inga kommentarer: