2012-12-06

Snön kom med ett riktigt oväder för en vecka sedan och just då skulle jag åka till Kangasniemi med Tilde för att jaga tillsammans med ett antal jagande damer.
Jag startade kl 13 för att hinna fram innan det blev mörkt och också för att undvika fredagsrusningen som kunde bli direkt farlig i snöstormen.
Bilresan gick bra och då jag kom fram till stugan var Moona, Maaret och Minna redan där med sina hundar. Maarets hund hade gjort sitt första drevprov och Moona och Minna varit domare.

Ganska snart var alla på plats och vi hade en trevlig kväll med mat, bastu och prat om jakt, hundar och avel.



Stugan låg mitt i jaktmarken men då temperaturen under de senaste dagarna varit under noll och det alldeles i närheten fanns en sjö med svag is åkte vi till säkra marker. Där släppte vi hundarna och det dröjde bara ett ögonblick innan en hare var upptäckt. Men när så många hundar såsar på i skogen tillsammans blir det inte så bra och därför lockade jag Tilde med mej längre bort till en grandunge där jag tänkte att det kunde finnas harspår. Nästan genast gjorde Tilde slag och ringade fint i kanske 10 minuter då jag fick syn på henne och såg att hon blödde från ena frambenet. Efter en närmare titt såg jag ett sår stort som en 20 sents slant och till min bestörtning såg jag muskeln  i botten på såret.
Det fanns inte så mycket annat att göra än att åka till stugan och där försöka hitta en veterinär för att få såret sytt. Kangasniemi är ingen stor ort så där fanns ingen hjälp att få. Efter lite funderande bestämde jag mej för att åka hemåt och att stanna i Lahtis hos dejourerande veterinären.






En timme senare kunde jag köra de återstående 150km hem med en sovande hund i bilen.
Så det blev inte så mycket jagat på vår jaktresa.
Nu har vi då två hundar sjukskrivna! Tildes stygn får jag ta bort efter 12 dagar och då ska det gå bra att jaga igen. Medan vi väntar på att dagarna går ska såret hållas torrt och rent. Det visade sej var lättare sagt än gjort då inget förband hålls på så jag stickade en strumpa som jag trodde skulle skydda såret.

Men inte fungerade strumpan! Efter några skutt i snödrivorna hade den ochså glidit av så nu har såret fått var bart och tillsvidare har antibiotikan hållit det rent.


Ines går på sitt opererade ben om farten inte blir för hög. Inne leker hon med Tilde men verkar nog ta det lite försiktigare än tidigare under lekarna. Nu ska musklerna förstärkas och då är det väl bra att hon använder benet mångsidigt.

Inga kommentarer: