2016-08-17

Z-valparna

På dräktighetens 65:e dag födde Bella 7 livskraftiga valpar. På 3,5 timmar kom 5 hanar och 2 tikar till världen.
Fast förlossningen gick fort och lätt var öppningsskedet långt och jobbigt. Så långt att jag hann bli orolig. Igen en gång kunde jag efteråt konstatera att det ibland skulle vara bättre att inte läsa på så förfärligt mycket.
Jag hade läst att om förlossningen inte startar inom 24 timmar efter det att temperaturen sjunkit under 37° är man i behov av veterinärhjälp. Så det var precis vad jag gjorde, ringde till veterinären som tog det lugnt och bad mej också göra det. Hon förklarade att för en förstföderska kan det ta mycket längre än 24 timmar. För bella tog det 33 timmar.
Det där är min uppfattning om ett tryggt bo och Bella verkade acceptera det för där tillbringade hon mesta tiden.

När valparna var födda väcktes Bellas moderinstinkt så starkt att hon beskyddade sina valpar så till den grad att jag inte fick komma nära valplådan. Jag kunde inte ens städa lådan så jag ringde till husse Kenneth och bad honom komma för jag misstänkte att Bella nog låter honom komma nära valparna. Och precis så var det! Kenneth hade 10-åriga Fredrik med sej och Bella accepterade allt de gjorde.
Så jag passade på att städa i lådan och väga valparna. De vägde mellan 330g- 245g. Och när isen var bruten har jag kunnat sköta det som måste skötas och Bella sköter sina barn utomordentligt.


Inga kommentarer: