2013-06-28

förstoppning

förvånad blev jag inte då också Ines löp började en vecka efter Tilde. Man har ju berättat för mej att så går det med flera tikar i huset.
Dagen efter att jag konstarerat faktum, som var lördag, verkade Ines svälja en benbit som antagligen var för stor, så verkade det i varje fall. Hon hade alldeles tydligt ont i magen på kvällen och följande morgon hade hon spytt och mådde lika dåligt ännu, sedan bajsade hon inte på hela dagen. Då det var dags för mej att gå och lägga mej hade Ines så ont att hon darrade.

Bilderna klistrar jag in för att pigga upp lite för läsaren :)


Jag vågade inte vänta till måndagmorgon så jag åkte 40 km till Vik och dejourerande veterinär för att få hjälp. Lite retade det mej att på Vik ansåg de Ines må så bra att de inte tog nån röntgen och då hade vi ju kunnat få samma vård hos vår egen veterinär i Kyrkslätt som dejourerar men inte har nån röntgen.
Jag hade redan börjat mata i Ines paraffinolja och det skulle jag fortsätta med samt ge henne Tramal mot smärtan.
Besöket tog oss 6 timmar och folk som skulle tidigt på jobb var redan igång då vi körde hem. Jag stannade hemma från jobbet för att följa med hur Ines mådde. Men det hände egentligen ingenting.


På tisdag morgon bajsade hon lite men fortfarande var hon dålig.


På onsdag gick vi på nytt till läkare och nu togs det röntgen som visade att tjocktarmen var full av avföringsmassa men ingenting tydde på att en benbit skulle sitta fast nånstans. Hon fick vätska under huden och medicin som skall lösa upp massan och dessutom ska hon ha Pepsid för magsyrorna i 2 veckor.
Om hon inte blev piggare under följande dag skulle man röntga med 15 minuters mellanrum för att kunna se om massan överhuvudtaget rör på sej. Om den inte gör det skulle det bli operation.

Med stor lättnad kunde jag på torsdag konstarera att Ines var mycket piggare och då hon på kvällen för första gången under veckan försökte krysta ur sej nånting kändes det bra.
På fredag morgon lyckdes hon få ur sej lite och där är vi nu, alltså ser det bra ut för tillfället.

Jag har köpt ren- och broilerkött till hundmat. Båda köttprodukterna innehåller malat ben och brosk och det är antagligen det här benmjölet som samlat sej till en kompakt massa i tarmen. Alla 3 hundar har ätit samma mat och de andra har inga problem. Varför Ines råkat ut för det här vet jag inte.

Inga kommentarer: