2013-01-01

                           Gott Nytt År !


Aldrig tidigare har jag spenderat en nyårsnatt på en hundbädd! Men nu är också det upplevt!
Det var nämnligen så att Ines inte gick med på att vara ensam bakom porten då nyårsraketerna började smälla så för att få lugn i huset måste jag hållas i samma rum som hon. Smällarna fortsatte ännu efter midnatt och då var jag redan så sömnig att jag lade mej med Ines på hundbädden, och det visade sej att där sover man riktigt gott! Det är skönt med en varm vovve bredvid sej :)

På nyårsdagen skulle det bli jakt i Wassböle och nu var det bara Tilde som var i skick att tas med. Ines löper och Bigges klenoder fick så mycket stryk för några dagar sen i Tenala där vi jagade trots att det var lite skare. Så kan det gå att efter 2 vintrar utan skarsnö tänker man bara på att tassarna ska klara skaren och glömmer bort att klenoderna hos hanar är ännu mer utsatta. Bigge blir tyvärr nu tvungen att vänta på att skinnet är helt läkt innan han får komma till skogs nästa gång.

Men i Wassböle hade vi 10 passkarlar och resultat blev därefter. För Tilde sköt man 2 harar som hon jagade riktigt bra. Det regnade hela dagen men då det finns gott om hare blev det flera drev


och efter några timmar på pass var det verkligen skönt att sitta vid elden och värma sej medan man åt grillkorv och drack kaffe.

Hararna hade ju inte rört på sej nästan alls under nattens regn så det gällde att jobba på för att hitta nattspår.
Tildes första drev blev efter en hare som legat alldeles nära laavun medan vi pausade. Jag såg haren sticka iväg och Tilde efter. 1,5 timmar senare hade Matte fått korn på haren och jag åtog mej att föra bytet till centralplatsen medan de satte Tilde på följande harspår  ;)

                                          en riktigt bussig hare var det


Den här haren behövde inte springa långt innan den också bars till centralen



Till slut var det dags för fotografering. Det är Niko och Tilde bakom Tildes harar
och de två andra hararna hade 3,5-åriga Topi fixat framför skyttarna


På Tracker Hunters efterspel kollade jag upp att Tilde under 6 timmar sprungit 18 km i våt djup snö så det var en trött och smutsig beagleflicka som tog igen sej på kvällen



Inga kommentarer: