2012-08-01

Nu är jag ganska nöjd med vad jag åstadkommit - bloggers har fina egenskaper!

Vad har då hänt i juli? Tilde var på sin andra utställning och om den första var en glad upplevelse med fint resultat kan man inte riktígt säga det samma om den andra.
Det var i Karis som den svenska domaren Karl-Erik Johansson ansåg att Tilde gick för ett gott utseende, alltså fick hon gult band som symboliserar utlåtandet ´god`.
Här tänker jag ändå sätta upp bilden från den gången vi var så glada :)


Tildes första löp började 5 juli och då de ´hetaste` dagarna inträffade var jag ensam hemma och Göran flugfiskade i Lappland. Det blev en riktig rumba att få alla hundar rastade och att se till att rätt port höll rätta hundar ifrån varandra. Ute försökte Bigge gräva sej in i hundgården medan Tilde försökte gräva sej ut! Men jag tror att vi klarade det ;)

Så här lär det ha sett ut i Lappland


Nu tror jag att jag skapat det perfekta systemet för att kunna rasta 3 hundar på samma gång. Ungefär 1 år har det tagit och systemen har varit otaliga men lite närmare genombrottet har varje försök fört mej.
Så här ser det ut och består av ett Baggen softbelt som jag har runt midjan. I bältet är en ledad ögla fäst.


Den ledade öglan har jag tagit från en ´häst grej`som grannfrun som har stall genast kände igen då hon såg den, så här ser öglan ut



Flexarna är bara 3m långa och det ger mej kontroll över Bigge och Ines då jag dessutom har Tilde i en 5 m flex i ena handen. Fördelen med systemet är att flexarna inte trasslar ihop sej då hundarna går om varandra!


och det allra bästa är Bigges nya säle Easy Walk som hindrar honom från att dra i kopplet!

Redan den andra gången vi använde det hade Bigge vant sej vid det och nu drar han aldrig! Helt otroligt efter alla dessa år! Jag vet att det inte innebär att han kan gå nätt i koppel men att få honom att göra det har jag slutat hoppas på för länge sen och nu verkar det faktiskt som om Bigge själv också njuter av promenaden mycket mer.
Det är inhandlat från Musti och Mirri och kostade 18.90€. Jag rekommenderar om man som vi försökt alla andra konster utan att lyckas.

Inga kommentarer: